.

Deadlines halen met effectief project management

De uitrol van een merkvernieuwing, een nieuw merk, website, reclamecampagne of brochure binnen grote organisaties kan soms een taaie kluif zijn. Omdat medewerkers intern conflicteren over de inhoud of prioriteiten van het project. Om zulke grote projecten succesvol te laten verlopen kun je goed gebruik maken van een Agile methodiek genaamd: MoSCoW. Daarmee geef je prioriteit aan wat de belangrijkste onderdelen zijn die opgeleverd moeten worden.

MoSCoW staat voor:

  • Must have
  • Should have
  • Could have
  • Won't have

Must haves:

Dit zijn onderdelen die verplicht opgenomen moeten worden. Het is goed om hier duidelijkheid over te hebben voordat een project begint omdat dit de minimale omvang van de opdracht is.

Should haves:

Dit zijn extra's die niet cruciaal zijn bij de lancering van het project maar wel als belangrijk worden beschouwd. Als er tijd over is kan hieraan gewerkt worden.

Could haves:

Dit zijn functies of onderdelen die leuk zijn om te hebben en mogelijk nog kunnen worden opgenomen, zonder al teveel moeite of kosten te maken. Dit zijn echter de eerste functies die worden verwijderd als de tijd van het project in gevaar komt.

Won't haves:

Deze functies zijn uitgesloten van de opdracht en kunnen in de toekomst mogelijk worden opgenomen als er wordt doorontwikkeld, in welke vorm op welke manier dan ook.

Zorg voor balans

Het is een goed idee om ervoor te zorgen dat een project een gezond aantal Should Have- en Could Have-vereisten heeft. Op deze manier biedt je het project enige flexibiliteit als het langer duurt dan verwacht. Als een project alleen maar 'Must Haves' heeft, kan het haast niet slagen of op tijd worden opgeleverd, omdat het niet genoeg onvoorziene situaties dekt met de 'Should haves' en 'Could haves'. Het zijn onderdelen die indien mogelijk worden opgenomen maar de deadline of lanceringsdatum niet in gevaar brengt.

Dorus & Mannes is een bureau voor branding en merkidentiteit gevestigd in Nijmegen. Onze gestructureerde aanpak zorgt ervoor dat we klanten verrassen door succes te leveren. Vandaag de dag werken we nog steeds met verschillende klanten, van startups tot wereldwijde ondernemingen.

Wil je meer weten?