.

Nike maakt van jou de held

In een vorig  blog-artikel schreven we over archetypen die we gebruiken om merken te definiëren. Ze geven ons houvast en schetsen kaders voor het gedrag van een merk. Stuk voor stuk lichten we de 12 archetypen uit met een krachtig voorbeeld van een merk (zoals Ikea een typische Everymen is). Vandaag doen we dat met het hero-archetype.

Eerst iets over het Archetype: de held (hero)

Waar een wil is, is een weg. De held staat voor heldhaftigheid, realiseert ambities, wil zich bewijzen de beste te zijn en is doelgericht. De held wil graag de wereld verbeteren en gewaardeerd worden. Ze zijn competent, moedig en geven antwoord. Helden willen anderen inspireren het beste uit hunzelf te halen om uitdagingen te overwinnen. Ze helpen mensen zich heldhaftig te gedragen en het heft in eigen handen te nemen. Taal van de held is direct en raak; helden hebben geen tijd om te overleggen. Uitstraling is sterk, krachtig en functioneel.

Het klassieke verhaal

Het klassieke verhaal van een held is dat hij als nederige man tegen alle verwachtingen in, het grote kwaad verslaat om vervolgens triomfantelijk op te komen. Nike is niet het enige merk die het helden verhaal toepast. Veel merken doen dit maar in de meeste gevallen is de vijand extern. Denk aan de schoonmaak- en medicijnreclames waarbij het merk (de held) dé oplossing biedt tegen het kwaad (de vijand) zoals bijvoorbeeld kalkaanslag, maagzuur, een vieze vaat, etc. etc.

Geen held zonder vijand

Een eigenschap van een helden-archetype is dat er altijd een vijand moet zijn. Je moet als merk dus altijd een vijand hebben wil je het archetype Hero toe kunnen passen. Daarom doet Nike het slim, door de consument zowel in een helden- als slachtofferrol te plaatsen. Nike gebruikt zowel zelfhaat als vastberadenheid om het vertrouwen te winnen van haar consument. Nike daagt de ontvanger uit een held te zijn.

De luie jij of de gezonde jij?

In plaats van externe vijanden te gebruiken richt het zich op de interne vijand: onze luiheid. Nike heeft door hoe vaak wij strijden met onze luiheid. Het laat het gevecht zien in ieders hoofd. Het gevecht tussen de luie jij en gezonde jij. Iedere ochtend als de wekker gaat en het buiten nog donker is, begint de strijd. Als we moeten kiezen of we gaan sporten, gaat de strijd door. Zijn we aan het sporten, is de vraag hoelang we doorgaan.

Loyaliteit bouwen met een Archetype

Nike’s strategie om een merk te bouwen is zó krachtig dat het mensen over de hele wereld inspireert. Niet voor niets is Nike's marketing één van de mooiste voorbeelden vandaag de dag. De loyaliteit van consumenten is enorm, dankzij de uitgekiende merkstrategie en meesterlijke toepassing van het eeuwenoude helden-archetype. Nike begrijpt dat iedereen zich kan identificeren met een interne vijand. En niet alleen de interne vijand is degene die we allemaal haten, de kijker is de held! Op een of andere manier zijn we allemaal dus de held van ons eigen verhaal, en Nike gebruikt deze techniek om klanten voor het leven te binden.

Benieuwd naar het archetype van jouw merk?

Wij hebben een archetype quiz ontwikkeld waarin we binnen 10 vragen achter het archetype van jou of je merk kunnen komen. Dit is zeer waardevol voor je merk, omdat je dan weet wat het verlangen, wat de doelen, angsten, strategieën, gaven en valkuilen zijn.

Meer weten?