Website ontwikkeling

Website ontwikkeling
Fase:
Realisatie
Leestijd:
6 min.

Ook online moet je merkbeleving kloppen

Je website is je visitekaartje. Het eerste wat iemand doet na je ontmoeten is vaak even je website bezoeken. Hoe ziet dat eruit? voelt dat goed? En wat breng je daar over? Ook daar moet de merkbeleving kloppen en is het belangrijk dat je je onderscheidt. Vandaag de dag worden websites veel te vaak snel gemaakt vanuit een template en daarmee is 99,9999% van het internet niet onderscheidend. Teveel keuzes zijn vastgelegd, hetzelfde, verzadigd en dat vinden wij zonde! Steek er even iets meer tijd in, val net even meer op. Want ook dan blijf je beter hangen bij je doelgroep.

Hoe ontwikkel je een goede website

Wij ontwikkelen websites volgens een vaste werkwijze. Dit doen we om voortschrijdend inzicht te voorkomen. Je herkent het vast wel als je ooit al eens een website hebt gebouwd: Het duurt altijd langer dan afgesproken, deadlines worden nauwelijks gehaald, het kan altijd beter! Herkenbaar? Voor ons ook hoor. Maar toch kunnen we deze valkuilen zoveel mogelijk voorkomen door in zeven fases naar een nieuwe website te gaan. Na iedere fase overleggen we even met de klant fysiek of digitaal. We nemen je overal in mee en maken duidelijke afspraken zodat we beiden niet voor verrassingen komen te staan.

Fase 1: Onderzoek & oriëntatie

Tijdens deze fase maken we inzichtelijk welke content en welke functionaliteiten er allemaal op de website moet worden gepresenteerd en welke doelgroepen bediend moeten worden. De structuur wordt in kaart gebracht zodat duidelijk is uit welke pagina’s de website bestaat. In deze fase wordt ook bepaald wat de doelen (Call To Actions) zijn voor de nieuwe website. Zodra deze informatie duidelijk is kunnen de eerste schetsen worden gemaakt waarbij content, structuur, doelgroepen en doelstellingen samenkomen in een interactie ontwerp.

  • Functionaliteiten inzichtelijk maken
  • Structuur voorstellen
  • Doelgroepen definiëren
  • Doelen bepalen
  • Globale routing bepalen                

Fase 2: Interactie ontwerp

Een interactie ontwerp is een blauwdruk voor de website. Hierin wordt bepaald wat voor informatie, in welke gelaagdheid, op welke plaats komt te staan. Hierdoor kun je vroegtijdig de beste route uitstippelen voor de betreffende doelgroepen. De eindgebruiker wordt als uitgangspunt genomen waardoor een gezond tegenwicht vanuit gebruikersoogpunt geboden wordt aan de businesswensen van de klant én tegelijkertijd de usability gewaarborgd blijft.

  • Content inzichtelijk maken
  • Pagina’s schetsen / uitwerken naar interactie ontwerp
  • Globale routing uitwerken voor alle doelgroepen
  • Interactie ontwerp presenteren

Fase 3. Grafisch ontwerp

In deze fase wordt het interactie ontwerp omgezet naar een grafisch ontwerp volgens de huisstijl van de klant. Tijdens deze fase worden zogenaamde “design-patterns” ontwikkeld. Dit zijn grafische elementen die hergebruikt kunnen worden op pagina’s binnen de website waardoor de leercurve voor de eindgebruiker minimaal wordt en het ontwerp er consistent uit gaat zien.  

  • Huisstijl verzamelen
  • Fotomateriaal verzamelen
  • Interactie ontwerp omzetten naar grafisch ontwerp
  • Design patterns ontwikkelen
  • Styleguide opstellen
  • Grafisch ontwerp presenteren

Fase 4. Technische realisatie

In deze fase wordt het grafische ontwerp uitgewerkt in klikbare HTML-pagina’s volgens de nieuwste HTML5 en CSS3 technieken door onze specialisten uit ons netwerk. Wij laten dit doen door diverse partijen waarbij wij de regiseurs blijven om alles in goede banen te leiden. Afhankelijk van de technieken en wensen van de klant bepalen we de partij. De technische realisatie geschiedt volgens de richtlijnen van Google waardoor de website is voorbereid op optimale vindbaarheid binnen zoekmachines. Afhankelijk van het type site kunnen deze werkzaamheden verschillen maar veelal bestaan ze uit:

  • Opzetten server omgeving
  • Technische uitwerken grafische ontwerpen in HTML pagina’s met ondersteuning van CSS3 en Javascript
  • Geschikt maken voor desktop tablet en mobiel (responsive)
  • CMS implementatie
  • Modules ontwikkeling en implementatie
  • Social Media integratie

Fase 5: Content implementatie

Tijdens deze fase wordt de gehele website gevuld met de aangeleverde content. Sommige onderdelen zullen via de achterkant  ingevoerd worden, andere onderdelen zullen via het CMS ingevoerd worden. Tijdens deze fase komen de laatste puntjes naar boven die voor de finishing-touch zorgen. Hiermee kunnen we vroegtijdig ervoor zorgen dat alles er top uitziet en eventuele uitzonderingen qua layout of CMS nog ingevoerd kunnen worden voordat de website wordt overgedragen aan de klant.

  • Content verzamelen (teksten, afbeeldingen, documenten, downloads, etc)
  • Content implementeren
  • Grafische details doorvoeren

Fase 6: Zoekmachine optimalisatie

In deze fase wordt de website geoptimaliseerd voor een betere vindbaarheid door uitbreiding van de broncode zoals het toevoegen van de juiste (meta-)tags aan bepaalde elementen (meta-tags, teksten, afbeeldingen, video’s, linkjes, etc).  Afbeeldingen worden geoptimaliseerd en gecomprimeerd zodat ze razendsnel worden ingeladen. En nieuwe afbeeldingen worden automatisch met de juiste bestandsnamen opgeslagen zodat dit ook bijdraagt aan een betere vindbaarheid.

  • Techniek optimaliseren
  • Metatags onderzoeken, vullen
  • Google re-directs worden inzichtelijk gemaakt en ingesteld.
  • Afbeeldingen optimaliseren / comprimeren                

Fase 7: Testfase & oplevering

In deze fase wordt de eerste versie gepresenteerd en opgeleverd in een afgeschermde testomgeving op basis van IP adres waardoor de website nog niet voor anderen toegankelijk is. Dit geven Dorus & Mannes en de klant de gelegenheid de website grondig te testen op gebruiksgemak en volledigheid van content. Tevens kunnen in deze fase de laatste wijzigingen doorgevoerd worden voordat de definitieve versie live gaat. Nadat alles grondig is getest en de laatste wijzigingen zijn doorgevoerd wordt de nieuwe website opgeleverd.

  • Website testen op bugs, volledigheid content en usability
  • Oude websites worden ge-backupt
  • Google Analytics wordt geïmplementeerd om statistieken en bezoekersgedrag te meten
  • Nieuwe website wordt ge-upload en getest

Benieuwd hoe we jouw merk online aanpakken?