De identiteit van je organisatie of merk

Identiteitsonderzoek
Fase:
Strategie
Leestijd:
3 min.

Eén van de belangrijkste onderdelen binnen de merkstrategie is het achterhalen van je merkidentiteit. Vaak is deze al sterk aanwezig in de cultuur van de organisatie of te ontdekken in de keuzes die zijn gemaakt in het verleden, maar is het nog niet verwoord of goed uitgedrukt in idealen. Wat zijn de drijfveren van je organisatie? En zijn deze onderscheidend genoeg binnen de markt? Wat is het karakter van je organisatie? En hoe gaan we die vertalen naar communicatiestrategie en een visuele merkidentiteit? Wij gebruiken daar oefeningen voor; de kernwaarden workshop en de archetype workshop.

Kernwaarden workshop

Veel restaurants zijn bourgondisch, vers en gastvrij, maar dat betekent niet het onderscheidend is. En je mag hopen dat een advocatenkantoor betrouwbaar, loyaal of betrokken is... Daarom is het niet relevant dat te zeggen. Als dezelfde spelers binnen een markt dezelfde waarden uitdragen is het niet onderscheidend genoeg, is ons credo. Daarom gaan we op zoek naar unieke drijfveren die jouw merk echt relevant, geloofwaardig en onderscheidend maken. Met de kernwaarden workshop starten we de ontdekkingsreis naar unieke waarden. Kernwaarden geven richting in de keuzes die je met je organisatie maakt. Het helpt je jouw verhaal beter uit te dragen en vertelt in een paar kernwoorden wat je onderneming onderscheidend maakt ten opzichte van andere spelers in de markt.

Archetypen workshop

Merken zijn net mensen. Daarom gebruiken we de methodiek waarmee mensen gedefinieerd worden, bij merken. Wij doen dat met de Archetypen van Carl Jung en Carol S. Pearson. Archetypen zijn karakters, oerbeelden waar iedereen onbewust bekend mee is doordat ze al eeuwenlang terugkomen in verhalen, boeken, films en series. De helden, moederfiguren, oude wijzen, rebellen of jokers. Er zijn er twaalf. Wij ontdekken het archetype van jouw organisatie met ons in eigen huis ontwikkelde Archetype-quiz.

Waarom een archetype?

Een archetype zorgt voor een duidelijk kader hoe een merk communiceert en wat het uitstraalt. Daardoor kan een merk zich consistent en consequent blijven vernieuwen ongeacht trends, hypes en nieuwe technologieën. Door een merk archetypisch te positioneren versterk je de herkenbaarheid met het merk, omdat mensen er onbewust al bekend mee zijn. Het geeft houvast aan de keuzes die je maakt en gaat maken. In plaats van mee te bewegen op trends of reacties van concurrentie bewandel jij je eigen weg, en dat voelt veel vertrouwder. Een consequente uitvoering van een archetypische aanpak, leidt tot een hoger gevoel van vertrouwdheid en dat leidt tot hogere waardering en loyaliteit.

De vier stappen naar een sterk merk

We hebben een methode ontwikkeld om sterke merken te maken en bewaken. Sterke merken hebben een sterke basis. Onze aanpak werkt voornieuwe merken en voor merken die willen vernieuwen. We onderzoeken eerst, bepalen dan een strategie, ontwerpen vanuit de essentie en vertellen het daarna aan de wereld. Door te luisteren naar jou, je mensen en je publiek maken we menselijke merken waarvan je kunt houden.

Benieuwd hoe we jouw identiteit onderzoeken?