Blog

Nieuw in het dorp. De Stad

Dorus van Keulen | 16 juni 2015

line
image

Enige tijd geleden zaten wij met horecaondernemer Van Waaijenburg om tafel om nieuwe plannen te bespreken voor de verbouwing/restyling van een café in Venray. Café "In Den Engel" betrad al meer dan 30 jaar een unieke plaats in Venray met een zeer gevariëerd publiek die er goed kon vertoeven, gezellige uurtjes kon doorbrengen met lekkere kopjes koffie, gebakjes, lunches en maaltijden. De uitgesproken wens van Van Waaijenburg was iets nieuws, iets met vintage, iets industrieels. Een plek waar men elkaar ontmoet of treft voor een hapje of een drankje. Een naam graag die conceptueel sterk moet zijn zodat toekomstige evenementen of activiteiten er een mooie aanvulling op kunnen zijn.

De naam.

Met bovenstaande ingrediënten zijn we aan de slag gegaan om een nieuwe naam te bedenken. We hebben het karakteristieke cafeetje bezocht, de oude sfeer geproefd, de indeling bekeken. Zijn in gesprek gegaan met de interieurbouwer en anderen verwante personen om inspiratie op te doen. We zijn ons af gaan vragen... Waar ontmoet je nieuwe mensen? Waar proef je de nieuwste smaken? Waar zie je eigenlijk de nieuwste trends? Of waar beleef je altijd hoe dan ook nieuwe ervaringen? Resultaat: in de Stad! 

Volgens Wikipedia is Venray een stad. Venraynaren daarentegen roepen: "Kom, we gaan naar 't dorp!" als ze uitgaan. Sociaal en planologisch gezien is Venray een stad. Met een stadskern, een industrieterrein van formaat, sociale en culturele voorzieningen en een dergelijk inwonersaantal voldoet Venray aan alles waaraan een stad moet voldoen, het enige wat ontbreekt zijn stadsrechten. Een dorp als Venray verdient een stad. 

Welk Archetype past daarbij?

Met onze Archetype-quiz zijn we erachter gekomen wat de drijfveren van de ondernemers zijn en welk karakter het beste bij de identiteit van De Stad past. De Explorer is het Archetype wat het dichts bij de organisatie past, met een klein beetje Caregiver... De Explorer is een individueel en onafhankelijk karakter wat nooit stilstaat en altijd op zoek is naar iets nieuws. De Explorer wil graag ontsnappen aan verveling, de wereld verkennen en avonturen beleven. Eenmaal aangekomen is het al gauw tijd voor iets nieuws. Taal van de Explorer is actief en de uitstraling is ruig en minder vasthoudend. Dit gaf ons vrijheid in vormgeving en hebben we dan ook door willen voeren in de uitstraling van het merk De Stad.

Een paar vragen werden ook beantwoord als Caregiver. Het karakter wat staat voor een hoog niveau van klantenservice en gasten graag thuis wil laten voelen. Deze twee archetypes vormen dan ook een unieke doch rake combinatie voor het merk De Stad waarbij het zwaartepunt zal liggen op de Explorer. Het zal ons houvast geven bij toekomstige communicatie en uitingen.

Uitstraling

Vintage kleuren gecombineerd met oude fotografie die ruige patronen krijgen waardoor het gauw expirimenteel en "eigen" wordt. Personen worden anoniem gemaakt met een blokje omdat je zelf ook altijd een beetje anoniem bent in de stad. Kleurgebruik, plaatsing, lettergroottes en uitlijning van elementen in uitingen zijn vrijer, minder vasthoudend zodat ook daar het ontdekkende karakter van de Stad naar voren komt. Tevens hebben we advies gegeven hoe het interieur voorzien kan worden van stadse elementen.

Facebook campagne

In aanloop naar de opening hebben we ervoor gekozen de spanning op te bouwen en de naam niet zomaar bekend te maken. Venray heeft een groot bereik via diverse mediakanalen waardoor veel Venraynaren het konden volgen. Na de oprichting van een Facebookpagina zijn er regelmatig foto's geplaatst van de verbouwing zodat er al een tipje van de sluier werd gegeven. Daarnaast hebben we een vacature geplaatst voor nieuw personeel (afwassers of bediening) met de vraag te solliciteren via een WhatsApp filmpje. Hierdoor konden de ondernemers meteen zien wie erachter de naam zat.

En dat liep storm!

Binnen enkele dagen stroomde de sollicitaties binnen via WhatsApp en werd de vacature meer dan 180 keer gedeeld. Tijdens een interview op de lokale TV kon Wilbert van Waaijenburg Venray kietelen door nog niet de naam te verklappen maar wel weer een beetje exposure te krijgen. De bekendmaking van de naam hebben we later verwerkt in een filmpje wat binnen 1 dag meer dan 4.000 keer bekeken is. 

Binnenkort zullen we de Stad uitgebreid uitlichten als Case onder de knop Werk. Tot die tijd kun je gerust een bezoekje brengen aan de Grotestraat Venray of de website

Geïnspireerd door onze aanpak?

Wij gaan graag met u om tafel. 
Bel 024 82 00 777
of Maak vrijblijvend een afspraak

line
blog image
Dorus van Keulen | 7 mei 2015
blog image
Dorus van Keulen | 11 maart 2015
blog image
Mannes Giesbers | 22 december 2014
blog image
Mannes | 23 juli 2014
blog image
Dorus | 2 juni 2014
blog image
Dorus | 12 mei 2014
blog image
Dorus | 15 april 2014
blog image
Mannes | 9 april 2014
Terug

Afspreken?

Bel 024 82 00 777 of vul onderstaand formulier in.

Een ogenblik geduld..

Uw bericht is verstuurd, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Wij zitten sinds kort in het centrum van Nijmegen. Ergens tussen de Bloemerstraat en de Regulierstraat zit de Zes Huizenhof. Loop een keer binnen op nummertje 30 als je zin hebt.

Zes Huizenhof 30 6511 EA Nijmegen   KVK 59463589   BTW NL164843553B01   IBAN NL22INGB0006257579