Het wiel opnieuw uitvinden.

dorusDorus van Keulen
    wielen

    Een vaak gehoorde term in het bedrijfsleven: "We hoeven het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?". Echt wel. Wij willen graag het wiel íedere keer opnieuw uitvinden, of details hiervan. Jezelf dwingen te vernieuwen, vooral in de kleine dingen. Bij alles wat je doet, even denken, kan dit beter? Snapt de ontvanger mij op deze manier het best? 

    Mensen zijn vaak bang om te veranderen. Het werkt toch goed zo? Dit hebben we toch al tachtig keer gedaan? Waarom zouden we het anders doen? 

    We zeggen eigenlijk twee dingen maar ze liggen in elkaars verlengde. Oorzaak en gevolg. Klanten zijn allemaal anders en verdienen allemaal andere aandacht. Iets voor de derde of vierde keer maken moet leuk zijn, geen belemmering. Het is ons opgevallen dat we in ons jonge bestaan zaakjes iedere keer op een nét iets andere manier aanpakten. Is dat erg? Nee. Het houdt je scherp, laat je kritisch kijken naar de standaard en dwingt je te verplaatsen in de ontvanger. 

    Van iedere verzonden offerte of gepresenteerd concept kun je leren. Je komt erachter wat bij iemand werkt en wat niet. Want iedereen is anders. De een is meer tot de verbeelding ingesteld en hoort graag een goed verhaal, de ander is competitiever ingesteld en beslist graag snel op basis van feiten. Door je klant haar karakter te begrijpen, hierop in te spelen wordt je zelf sneller begrepen en krijg je een sterkere band met je klant.

    Wees niet bang om het anders te doen. Vind het wiel opnieuw uit. 

    dorusDorus van Keulen

      More blogs