Blog

Het IKEA effect

Dorus | 13 maart 2014

line
image

Mensen gaan meer van een product houden wanneer ze het zelf gemaakt hebben, of daar aan hebben bijgedragen. Dat blijkt uit een onderzoek van Harvard Business School waarbij twee groepen de opdracht kregen de waarde te bepalen van een origami model. De eerste groep mocht het model zelf vouwen en daarna beoordelen. De tweede groep kreeg een al gevouwen model en mocht dat beoordelen.

Resultaat: De eerste groep waardeerde haar eigen gevrouwen model vele malen hoger dan de tweede groep. Door de tijd en energie die er in is gestoken vond de groep dat de waarde hoger bepaald mocht worden. De tweede groep beoordeelde slechts het eindmodel en waardeerde het daardoor een stuk lager.

Best logisch eigenlijk, maar erg interessant voor ons. Een klant betrekken bij de zoektocht naar een nieuwe merk & identiteit is niet alleen noodzakelijk, het zal hen ook meer doen geloven in haar merk, het resultaat en dat dus ook zo uitdragen. Laat deze theorie nou volledig in lijn liggen met de al meer dan 2.500 jaar oude uitspraak van chinees filosoof Confucius:

"Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken."

line

Bron: Harvard Business School

line
blog image
Dorus | 4 maart 2014
blog image
Mannes | 3 februari 2014
blog image
Dorus | 9 januari 2014
blog image
Mannes | 5 januari 2014
blog image
Mannes | 2 januari 2014
blog image
Mannes | 31 december 2013
Terug

Afspreken?

Bel 024 82 00 777 of vul onderstaand formulier in.

Een ogenblik geduld..

Uw bericht is verstuurd, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Wij zitten sinds kort in het centrum van Nijmegen. Ergens tussen de Bloemerstraat en de Regulierstraat zit de Zes Huizenhof. Loop een keer binnen op nummertje 30 als je zin hebt.

Zes Huizenhof 30 6511 EA Nijmegen   KVK 59463589   BTW NL164843553B01   IBAN NL22INGB0006257579