Blog

Design your own life.

Dorus van Keulen | 25 juni 2015

line
image

Toegankelijk, sympathiek en down-to-earth: Ikea

Ikea is een prachtig voorbeeld van een archetypisch merk de Everyman. De ambitie van Ikea is design betaalbaar maken voor iedereen. Door haar nuchtere houding en “count on me” mentaliteit is het de goede buurman geworden waar je altijd aan kan kloppen voor hulp. Ikea is er voor mensen die op zoek zijn naar betaalbare, leuke woonartikelen.

Voor de doelgroep: familie, met kids in huis die rondrennen, zich verstoppen in alle hoeken en gaten of regelmatig weleens dingen onderkalken en kapot maken is het niet handig dure designmeubels in huis te hebben.

Ikea begrijpt dat en biedt betaalbare fraai vormgegeven woonartikelen die ook nog eens praktisch zijn. Daarmee voelt Ikea zich verbonden met de consument en dat communiceren ze ook nog eens op een laagdrempelige, doe-maar-gewoon mentaliteit.

In één zin.

Ikea heeft het voor elkaar gekregen families naar grote bedrijventerreinen te laten rijden waarbij de kinderen achter worden gelaten in de ballenbak zodat ouders met een potloodje notitie makend door de showroom mogen lopen om na het nuttigen van de alom bekende zweedse balletjes zélf de meubels uit het magazijn te halen en die vervolgens thuis als een rubik’s cube in elkaar te zetten waardoor het resultaat (ondanks het ontbrekende schroefje) ook nog eens trots wordt uitgedragen.

Platte verpakkingen

In de jaren vijftig is het idee ontstaan de meubels in platte verpakkingen te verkopen simpelweg omdat een medewerker van Ikea een tafel niet in een auto gepropt kreeg. Hierdoor besloot hij de poten van de tafel te demonteren zodat het geheel wel pastte en het "flat-package" idee was geboren. Dit simpele maar geniale idee is onderdeel geworden van het Ikea concept. Sindsdien bespaart Ikea enorm op vervoerskosten en assemblage, waar de klant weer van profiteert. 

Meedenken met de klant

De nuchtere houding en het meedenken komen goed tot zijn recht met het gratis potloodje en het gratis meetlint om meubels op te meten. Of de eenvoudige betaalbare maaltijden, omdat ze begrijpen dat families na een dag shoppen niet nog eens veel geld aan eten uit willen geven. Heb je een family-card, krijg je als kind een verjaardagskaart die je extra jarig laten voelen en het geeft ouders voordelen zoals een eeuwig geldige niet-goed-geld-terug garantie. De bezorgservice als het even niet in de auto past, de ballenbak en ga zo maar door. Het zijn allemaal eenvoudige gebaren die laten zien dat ze meedenken met de klant en je begrijpen. Daarnaast hebben ze de inbussleutel als krachtig icoon gebruikt voor het toegankelijk maken van design. Want, álles wat je bij Ikea koopt kun je met de inbussleutel in elkaar zetten. En mocht het niet lukken, dan kun je altijd de hulp van Ikea inroepen.

Merkgedreven innovatie

De uitdaging voor een sterk merk is continu met kleine en grote innovaties te komen die aansluiten bij de merkidentiteit. Een merk moet mee bewegen met veranderingen in de markt en op een inspirerende manier klanten blijven bedienen. Bij Ikea is goed te zien dat kansen verweven zijn met het merk. Ze spelen in op het toenemende aantal thuiswerkers. Ze dagen iedereen uit je eigen leven vorm te geven met de “Design your own life” propositie. Ze hebben door dat rommel van een ander als irritant wordt ervaren en creëren een “Dag rommel opruimcollectie”-actie. Ze begrijpen dat levens veranderen en creëren een "Lang leve verandering" campagne. Ze hebben een “Stockholm-collectie” waarmee ze de tweeverdieners willen aanspreken: een tikkie duurder, maar nog altijd betaalbaar... en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Blijven vernieuwen

Deze voorbeelden laten zien dat Ikea zeer merkactief is en goed gebruik maakt van het Everyman archetype. Het is vertouwend en inspirerend omdat het continu met vernieuwingen komt die aansluiting vind bij de doelgroep. Archetypen stellen merken in staat een lastig paradox op te lossen. Namelijk vanuit een eigen merkidentiteit op consequente en consistente wijze blijven vernieuwen, zodat er een betekenisvolle relatie ontstaat met de doelgroep. 

Benieuwd hoe we van uw organisatie een Archetypisch merk kunnen maken? 

Wij gaan graag met u om tafel. 
Bel 024 82 00 777
of maak vrijblijvend een afspraak

line
blog image
Dorus van Keulen | 16 juni 2015
blog image
Dorus van Keulen | 7 mei 2015
blog image
Dorus van Keulen | 11 maart 2015
blog image
Mannes Giesbers | 22 december 2014
blog image
Mannes | 23 juli 2014
blog image
Dorus | 2 juni 2014
blog image
Dorus | 12 mei 2014
Terug

Afspreken?

Bel 024 82 00 777 of vul onderstaand formulier in.

Een ogenblik geduld..

Uw bericht is verstuurd, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Wij zitten sinds kort in het centrum van Nijmegen. Ergens tussen de Bloemerstraat en de Regulierstraat zit de Zes Huizenhof. Loop een keer binnen op nummertje 30 als je zin hebt.

Zes Huizenhof 30 6511 EA Nijmegen   KVK 59463589   BTW NL164843553B01   IBAN NL22INGB0006257579