Blog

De merk trends van 2016

Dorus van Keulen | 15 december 2015

line
image

De fysieke winkel is terug en er is vraag naar meer zintuiglijke ervaringen die snel en naadloos in elkaar overgaan.

In 2016 zullen consumenten hunkeren naar een meer authentieke interactie met merken op elk niveau. Of klanten nu terugkeren naar de fysieke winkels voor persoonlijke betrokkenheid of dat ze juist kiezen voor de snelle digitale multichannel ervaringen, consumenten reageren op het vertellen van verhalen. En op de manier waarop producten en diensten hun leven integreren op een manier die nog onbekend is. Landor, een van ’s werelds grootste strategische branding en design bedrijven, analyseerde innovaties, consumentengedrag, de veranderende markt en de houding van een groot aantal industriën en wereldwijde lokale winkeltjes om de leidende trends vast te stellen voor 2016. 

Dit blogartikel is vertaald vanuit Landor Associates en sommige voorbeelden zijn vervangen voor Nederlandse voorbeelden. 

De belangrijkste merk trends voor 2016

Offline is het nieuwe online. Online winkelen dreigde de traditionele retail-ervaring uit te roeien. Echter willen klanten persoonlijke interacties in de echte wereld. Merken reageren hierop door terug te keren naar de fysieke winkels. Het combineren van de persoonlijke interactie in de winkel met de flexibiliteit en het maatwerk van de digitale kanalen. We kennen het voorbeeld van Coolblue die inmiddels fors geinvesteerd heeft in fysieke winkels omdat klanten het prettig vinden een product even vast te houden of om face to face advies te krijgen. Maar zelfs historische online merken wagen zich eraan. Zo heeft Amazon onlangs zijn eerste boekhandel geopend waar klanten boeken kunnen lezen en door recensies van anderen kunnen bladeren.

Branding gaat multisensorisch. Multi-wat? Multisensorisch. Interacties waarbij meerdere zintuigen geprikkeld worden. Merken zullen moeten nadenken over de totale klantervaring. Naast het ontwerp van een logo en de look en feel, zullen bedrijven alle zintuigen moeten verkennen om een unieke wereld voor de consument te creëren. Zoals Subway gebruik maakt van sprays om geuren te verspreiden en klanten te verleiden een broodje te kopen. Zo biedt Virgin consumenten een persoonlijk scherm, een on-demand voedsel en drank bestelsysteem en iconische paarse verlichting tijdens de vlucht voor een ervaring die je bij geen andere luchtvaartmaatschappij kunt krijgen.

Medewerkers als de nieuwe marketingcampagne. Catchy slogans en vermakende commercials zijn niet meer voldoende om impact te maken bij klanten. Tegenwoordig hechten klanten evenveel waarde aan de mening van de medewerkers of hoe de organisatie omgaat met haar medewerkers. In 2016 zullen merken meer nadruk leggen op de training van hun medewerkers om ze te verheven tot ambassadeurs van het merk. Daarnaast zullen zij dit ook uitdragen door de inspanningen die zij verlenen aan een positieve werkervaring te publiceren. REI heeft zo onlangs aangekondigd de winkels te sluiten op Black Friday en werknemers door te betalen om meer tijd buiten te besteden met vrienden en familie. En Netflix biedt zijn werknemers de mogelijkheid om binnen een jaar onbeperkt doorbetaald ouderverlof op te nemen. Op de vraag of die regeling niet veel te duur is reageert directeur Joris Evers: "Wij zien dat anders. Netflix wil werknemers verantwoord met hun mogelijkheden laten omgaan. We verwachten dat ze verlof opnemen als het nodig is, en denken dat het ook een goede manier is om werknemers aan je te binden."

Snel, sneller, snelst. Vandaag de dag willen klanten hun vertrouwde ervaringen sneller en vlekkelozer dan ooit. Merken zullen snellere manieren bedenken om klanten te bedienen. Starbucks staat het toe klanten vooruit te laten bestellen zodat de koffie al op hen staat te wachten voordat ze in de rij staan. Ook het zelfscannen bij supermarkten of meubelzaken wordt steeds groter en breder geaccepteerd. Zo heeft Albert Heijn afgelopen oktober een zelfscan-supermarkt geopend waarbij geen medewerkers aanwezig zijn achter een kassa maar klanten in de winkel kunnen kiezen voor verschillende vormen van scannen; met een handscanner, mobiele telefoon en de zelfscankassa. In de winkel werken overigens net zoveel medewerkers als in een vergelijkbare winkel met kassa’s. Zij hebben alleen een andere rol. ''Ze zijn er om klanten te verwelkomen, vragen te beantwoorden, klanten op weg te helpen bij het zelfscannen en de benodigde controles uit te voeren", aldus Albert Heijn.

Verpakkingen vertellen een verhaal. Verpakkingen zullen verder gaan dan alleen een logo en productbeschrijving. Het wordt een verlengstuk van het product, de onthulling van haar karakter en verteld haar verhaal om de consument te raken. Zo bedachten Scholz & Friends een nieuw verpakkingsconcept voor horlogemaker Festina waarbij de waterdichte horloges van Festina werden gesealed in zakken met water. Er zijn nog meer verpakkingsconcepten bedacht zoals het spraakmakende idee van de Nike Air schoenenlijn. Door de schoenen te plaatsen in doorschijnende luchtgeveerde pakketten lijken ze letterlijk te zweven. Landor verwacht dat er meer concepten als deze in 2016 zullen ontstaan. 

Naast deze merk trends mag je dit verwachten bij drie belangrijke branches.

Grote banken zullen rebranden. Banken zijn weinig onderscheidend in het overvolle aanbod van tegenwoordig. Zij zullen zichzelf opnieuw moeten ontdekken en hun branding moeten herstructureren. Terug naar een menselijker en betrouwbaar streven. ABN Amro is kort geleden gestart met een nieuwe strategie gericht op het centraal stellen van de ambities van de klant met de pay-off: “ Wat is jouw verhaal?”. Reclamebureau N=5 zegt hierover: 'Allemaal hebben we ons eigen verhaal. Onze eigen dromen en verlangens. Er is een bank die dat verhaal belangrijk vindt. Er naar luistert en iets mee doet.'

Eten als identiteit. Consumenten beginnen hun persoonlijkheid steeds meer te verbinden met het eten wat ze eten. Ze praten over eten, fotograferen het eten en delen dagelijkse eet-ervaringen als krachtige uiting van wie ze zijn, en wie ze willen zijn. Merken zullen zich minder richten op het tellen van de calorieën en meer op de transparantie van het productieproces om zo een authentiek verhaal te kunnen vertellen. De opmars van de foodfestivals de afgelopen jaren getuigd maar weer van het feit dat consumenten op zoek zijn naar authentieke verhalen, authentiek eten, vers bereid met liefde voor de (regionale) ingrediënten. 

Hotel ketens creëren exclusieve ervaringen. Ook hotels willen profiteren van het concumenten-verlangen om een meer authentieke en gepersonaliseerde ervaring te beleven en zo te concurreren met AirBnb. Hotelketens zullen flexibele en lokaal gerichte opties aanbieden voor klanten die verlangen naar een echte culturele ervaring. Marriott heeft een reeks kleinere hotels onder zijn Edition keten met een aantal exclusieve alternatieve boetiekjes. En Hilton heeft haar Canopy collectie van hotels gevestigd in het hart van cultureel belangrijke gebieden. Dit met als doel om tegemoet te komen aan de jongere generaties die liever ongebruikelijke trendy hotels bezoeken dan de traditionele standaard.

Over Landor

Landor is toonaangevend in branding, advies en ontwerp, een organisatie waar wij maar wat graag inspiratie op doen. Veel van de onderzoek- en ontwerpmethodes zijn tegenwoordig de standaard geworden in onze branche. 

Zin om een keer te sparren over merk-trends? 

Dat doen we alleen onder het genot van een biertje. 
Bel 024 82 00 777 of maak vrijblijvend een afspraak

line

Bron: Landor Associates

line
blog image
Dorus van Keulen | 7 december 2015
blog image
Dorus van Keulen | 20 augustus 2015
blog image
Dorus van Keulen | 10 augustus 2015
blog image
Mannes | 5 augustus 2015
blog image
Dorus van Keulen | 25 juni 2015
blog image
Dorus van Keulen | 16 juni 2015
blog image
Dorus van Keulen | 7 mei 2015
Terug

Afspreken?

Bel 024 82 00 777 of vul onderstaand formulier in.

Een ogenblik geduld..

Uw bericht is verstuurd, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Wij zitten sinds kort in het centrum van Nijmegen. Ergens tussen de Bloemerstraat en de Regulierstraat zit de Zes Huizenhof. Loop een keer binnen op nummertje 30 als je zin hebt.

Zes Huizenhof 30 6511 EA Nijmegen   KVK 59463589   BTW NL164843553B01   IBAN NL22INGB0006257579