Breng samen doelen tot leven!

dorusDorus van Keulen
    1452602151clubdoel-logo

    Het initiatief
    Clubdoel is een nieuw initiatief voor sportclubs in Nederland om gezamenlijk doelen tot leven te brengen door geld in te zamelen voor de club. Iedere club kan geld goed gebruiken. Daarom worden er jaarlijks veel initiatieven getoond om inkomsten te genereren. Van inzamelacties tot buitenactiviteiten of het verkopen van lootjes aan de deur. Maar waar blijven deze inkomsten? En wat wordt er uiteindelijk met het geld gedaan? Clubdoel biedt inzicht in de verdiensten van deze initiatieven en geeft verenigingen en clubs de mogelijkheid geld te sparen voor één gezamenlijk doel.

    Het eerste idee
    Het eerste idee is ontstaan bij onderzoeksbureau DVJ Insights. Zij hadden een pril concept genaamd 123Clubactie om clubs extra inkomsten te laten genereren door leden onderzoeken te laten invullen. Onderzoeken waarbij de mening van de gebruiker wordt gevraagd zodat organisaties meer inzicht krijgen om strategisch betere keuzes te maken. Wij kregen de opdracht het concept verder uit te werken naar een vermarktbaar model en zo ontstond het idee een onafhankelijk platform te creëren. Daarbij vonden wij het van belang het doel centraal te stellen en dus de naam te wijzigen naar: Clubdoel! Na diverse gesprekken met bestuurders van clubs en verenigingen constateerden we dat er jaarlijks talloze initiatieven ontstaan. Waarom zou dit initiatief wel werken of wel geaccepteerd worden? Hoe kunnen we opvallen tussen het grote aanbod van overige initiatieven?

    Bestaande initiatieven
    Clubs en verenigingen in Nederland worden jaarlijks overspoeld met nieuwe initiatieven om geld in te zamelen voor de club. Het is daarom van belang op te vallen tussen het grote aanbod van deze initiatieven door een onderscheidend vermogen aan te kunnen bieden. Clubdoel doet dat door deels andere initiatieven te omarmen en te integreren binnen het platform. Mochten leden reeds inzamelacties gestart zijn of mocht de club reeds geld inzamelen met het verkopen van lootjes dan kunnen ook die inkomsten verwerkt worden binnen het platform. Hierdoor ontstaat overzicht voor de leden, en ziet iedereen wat er met het geld gebeurd. En niet de manier van het geld verdienen zetten we centraal, maar het doel. Het doel wat iedereen kan begrijpen zoals: nieuwe sportkleding, nieuwe vlaggen of een jaarlijkse BBQ. Zodat bestuur en clubleden zelf zien waar het verdiende geld voor bestemd is, wat moet motiveren mee te doen. Dit moet tevens bijdragen aan de saamhorigheid binnen de club omdat er meer transparantie ontstaat over zaken. 

    Merk & Identiteit
    Het toegankelijke en onafhankelijke imago hebben we door willen voeren in de vormgeving van het merk & identiteit. Door gebruik te maken van primaire kleuren, ronde vormen, speelse typografie, simpele iconografie en fotografie die typisch Nederlands aanvoelen (het zou je buurman kunnen zijn) hebben we een soort Google imago willen creëren waarbij iedereen welkom is. Want dat is zo. Clubleden, niet-leden, bestuursleden en zelfs familieleden mogen meehelpen, iedereen is welkom samen doelen tot leven te brengen. Het filmpje is in samenwerking met video-partner Studio Hersenstal gerealiseerd.

    Platform voor desktop, tablet en mobiel
    Door onze carrières bij gerenommeerde internetbedrijven in het verleden (waar wij succesvolle projecten voor grote merken hebben mogen realiseren) konden we onze ervaring bij dit project optimaal inzetten. Het interactie- en grafisch ontwerp hebben we voor desktop, tablet en mobiel geoptimaliseerd. Tijdens de intensieve samenwerking met de klant DVJ Insights en onze partner in crime: Website van Niels, hebben we continu aan kunnen sturen en blijven optimaliseren gedurende de technische realisatie van het platform. Bekijk het resultaat.

    NOC*NSF en de sportbonden
    De grootste sportbonden van Nederland zijn betrokken bij Clubdoel en daarnaast wordt het breed ondersteunt door het Nederlands Olympisch Comité Nederlandse Sport Federatie. Dit zal zeer bijdragen aan het vertrouwde gevoel richting de clubs. NOC*NSF droomt van een Nederland waarin iedereen geniet van sport. Want sport is passie, sport verbroedert, sport is gezond. Sport haalt het beste in mensen naar boven, zorgt voor vriendschap en voor respect. Het doel van NOC*NSF is te zorgen dat echt iedereen doet aan, geniet van, en wint door sport. Dat doen ze door optimale sportomstandigheden te genereren voor iedereen in Nederland, via de strategie van meedoen en winnen. 

    Mediapartners
    Vorig jaar zijn we gestart met de ontwikkeling, ontwerp en realisatie van het platform. Een softe start gaf ons de gelegenheid de laatste puntjes op de i te zetten en nodige verbeteringen door te voeren voordat het grote publiek werd geactiveerd. Op dit moment is Clubdoel klaar voor grootgebruik en klaar voor verdere activatie via de sportbonden. Er zijn diverse mediapartners bij het platform betrokken om het aantal clubs en leden naar een hoger plan te tillen. Zoals de actie die deze week gestart is waarbij luisteraars van Radio Veronica kunnen stemmen op hun favoriete sportplaat!

    DVJ Insights en Dorus & Mannes
    Sinds ons prille bestaan werken we prettig samen met onderzoeksbureau DVJ Insights op diverse uiteenlopende projecten. Naast Clubdoel hebben we het platform Pollland.nl in een nieuw jasje gestoken door verbeteringen aan te brengen op interactie- en grafisch gebied. En ook hebben we afgelopen jaar voor NovioData een totaal nieuw grafisch ontwerp gemaakt voor de website die op dit moment ontwikkeld wordt. 

    Heeft u nog een pril concept liggen? 
    Wij gaan het graag met u concretiseren! 
    Bel 024 82 00 777 of maak vrijblijvend een afspraak

    Clubdoel

    dorusDorus van Keulen

      More blogs