Brand Archetypes

dorusDorus van Keulen
    batman

    Merken zijn net mensen. Dus gebruiken we technieken waarmee mensen gedefinieerd worden, bij merken. Wij doen dat o.a. met de Archetypes van Carl Jung & Carol S. Pearson. Archetypen zijn oerbeelden die overeenkomen met thema’s uit de kunst en mythologie. Waarmee men zich onbewust kan conformeren doordat ze al eeuwenlang terugkomen in verhalen, boeken, films en series. De helden, de moederfiguren, de wijze oude mannen, de jokers, er zijn er 12.

    Wat is een Archetype?

    Een archetype is een unieke set van waarden, intenties en ambities die het gedrag beschrijven van een mens of merk. Een archetype is puur, zorgt voor een duidelijk kader waarin een merk zich kan bewegen en zorgt voor herkenning bij de consument. Daardoor kan een merk zich consistent en consequent blijven vernieuwen ongeacht trends, hypes en nieuwe technologiën. Door een merk te positioneren op een archetype versterk je dus de herkenbaarheid met het merk, omdat mensen er onbewust al bekend mee zijn. Een consequente uitvoering van een merk leidt daardoor tot een hoger gevoel van vertrouwdheid en dat leidt tot hogere merkwaardering en loyaliteit. 

    Batman, Harry Potter en Luke Skywalker zijn allemaal “helden-archetypen” maar hebben toch een eigen identiteit. Archetypen geven een richtlijn voor hoe een merk zich moet gedragen, er uit moet zien en hoe het moet communiceren met daarnaast nog veel vrijheid om er een eigen draai aan te geven zonder onherkenbaar te worden.

    “Design is waardeloos als slechts een beperkt aantal mensen er toegang toe heeft.”

    Zegt Ingvar Kamprad, de oprichter van Ikea. Ikea wil graag design voor iedereen betaalbaar maken. Ikea komt op voor alle mensen. In alles wat Ikea doet straalt ze de everyman uit en spreekt Ikea de familie aan van jong tot oud: van de ballenbak, tot de kindermenu's (met een mini flesje wijn voor pa of ma), de potloodjes, de family-card en zelfs de actuele "Dag Rommel opruimcollectie" actie. Dit maakt Ikea de Everyman onder de archetypen. Everyman-merken zijn down-to-earth en toegankelijk. Doordat Ikea gebruik maakt van deze herkenbare archetypische positionering, is ze in staat om op een eigen, consequente en consistente wijze een plek in de markt te claimen.

    Volvo

    Ook Volvo is een merk dat gebruik maakt van archetypen om zich te positioneren. Zij stelt zich op als Caregiver. Het Caregiver-merk zorgt voor haar klanten en geeft klanten het gevoel dat ze gewaardeerd worden. Volvo uit dit in haar reclame-uitingen door te laten zien dat ze geeft om de veiligheid van haar klanten. 

    Wat opvalt als je kijkt naar wat sterke merken gemeen hebben, is dat ze vaak archetypisch zijn.

    Coca-Cola (Innocent-merk), Harley Davidson (Outlawmerk), Philips (Sage-merk), Axe (Magician-merk) en Nike (Hero-merk) zijn hier voorbeelden van.

    Benieuwd naar de Archetypes? 

    Houd ons blog of Facebook tijdlijn in de gaten waarop we de archetypes stuk voor stuk zullen uitlichten met voorbeelden van merken die zich volgens dat archetype gedragen. 

    Kun je niet wachten? 

    Vraag de quiz aan of maak vrijblijvend een afspraak.

    dorusDorus van Keulen

      More blogs