Blog

Brand Archetypes

Dorus van Keulen | 7 mei 2015

line
image

Merken zijn net mensen. Dus gebruiken we technieken waarmee mensen gedefinieerd worden, bij merken. Wij doen dat o.a. met de Archetypes van Carl Jung & Carol S. Pearson. Archetypen zijn oerbeelden die overeenkomen met thema’s uit de kunst en mythologie. Waarmee men zich onbewust kan conformeren doordat ze al eeuwenlang terugkomen in verhalen, boeken, films en series. De helden, de moederfiguren, de wijze oude mannen, de jokers, er zijn er 12.

Wat is een Archetype?

Een archetype is een unieke set van waarden, intenties en ambities die het gedrag beschrijven van een mens of merk. Een archetype is puur, zorgt voor een duidelijk kader waarin een merk zich kan bewegen en zorgt voor herkenning bij de consument. Daardoor kan een merk zich consistent en consequent blijven vernieuwen ongeacht trends, hypes en nieuwe technologiën. Door een merk te positioneren op een archetype versterk je dus de herkenbaarheid met het merk, omdat mensen er onbewust al bekend mee zijn. Een consequente uitvoering van een merk leidt daardoor tot een hoger gevoel van vertrouwdheid en dat leidt tot hogere merkwaardering en loyaliteit. 

Batman, Harry Potter en Luke Skywalker zijn allemaal “helden-archetypen” maar hebben toch een eigen identiteit. Archetypen geven een richtlijn voor hoe een merk zich moet gedragen, er uit moet zien en hoe het moet communiceren met daarnaast nog veel vrijheid om er een eigen draai aan te geven zonder onherkenbaar te worden.

“Design is waardeloos als slechts een beperkt aantal mensen er toegang toe heeft.”

Zegt Ingvar Kamprad, de oprichter van Ikea. Ikea wil graag design voor iedereen betaalbaar maken. Ikea komt op voor alle mensen. In alles wat Ikea doet straalt ze de everyman uit en spreekt Ikea de familie aan van jong tot oud: van de ballenbak, tot de kindermenu's (met een mini flesje wijn voor pa of ma), de potloodjes, de family-card en zelfs de actuele "Dag Rommel opruimcollectie" actie. Dit maakt Ikea de Everyman onder de archetypen. Everyman-merken zijn down-to-earth en toegankelijk. Doordat Ikea gebruik maakt van deze herkenbare archetypische positionering, is ze in staat om op een eigen, consequente en consistente wijze een plek in de markt te claimen.

Volvo

Ook Volvo is een merk dat gebruik maakt van archetypen om zich te positioneren. Zij stelt zich op als Caregiver. Het Caregiver-merk zorgt voor haar klanten en geeft klanten het gevoel dat ze gewaardeerd worden. Volvo uit dit in haar reclame-uitingen door te laten zien dat ze geeft om de veiligheid van haar klanten. 

Wat opvalt als je kijkt naar wat sterke merken gemeen hebben, is dat ze vaak archetypisch zijn.

Coca-Cola (Innocent-merk), Harley Davidson (Outlawmerk), Philips (Sage-merk), Axe (Magician-merk) en Nike (Hero-merk) zijn hier voorbeelden van.

Benieuwd naar de Archetypes? 

Houd ons blog of Facebook tijdlijn in de gaten waarop we de archetypes stuk voor stuk zullen uitlichten met voorbeelden van merken die zich volgens dat archetype gedragen. 

Kun je niet wachten? 

Vraag de quiz aan of maak vrijblijvend een afspraak.

line
blog image
Dorus van Keulen | 11 maart 2015
blog image
Mannes Giesbers | 22 december 2014
blog image
Mannes | 23 juli 2014
blog image
Dorus | 2 juni 2014
blog image
Dorus | 12 mei 2014
blog image
Dorus | 15 april 2014
blog image
Mannes | 9 april 2014
blog image
Dorus | 13 maart 2014
blog image
Dorus | 4 maart 2014
blog image
Mannes | 3 februari 2014
Terug

Afspreken?

Bel 024 82 00 777 of vul onderstaand formulier in.

Een ogenblik geduld..

Uw bericht is verstuurd, wij nemen zo snel mogelijk contact met u op!

Wij zitten sinds kort in het centrum van Nijmegen. Ergens tussen de Bloemerstraat en de Regulierstraat zit de Zes Huizenhof. Loop een keer binnen op nummertje 30 als je zin hebt.

Zes Huizenhof 30 6511 EA Nijmegen   KVK 59463589   BTW NL164843553B01   IBAN NL22INGB0006257579