Hoe bedenk je een naam voor je bedrijf?

Dorus van Keulen
Onderwerp:
Branding
Leestijd:
5 min.
Het is één van de grootste uitdagingen in ons vak, maar ook één van de leukste avonturen.

Waarom is het zo lastig een goede bedrijfsnaam te bedenken?

We hebben het allemaal al een keer gedaan: een knuffel, huisdier of kind een naam geven. En dat klinkt makkelijk. Maar het vinden van een goede naam is zelden makkelijk. Vooral een naam die nog niet in gebruik is. Namen zijn subjectief. Daarom is het goed aanknopingspunten te hebben met vereisten waaraan een naam moet voldoen. Meet de merknaam aan het karakter, het archetype van je merk. Meet het aan je kernwaarden of merkwaarden. En kijk of de naam ook rekening houdt met de visie en missie van je merk. Is het toekomstbestendig?

Hoe vind je een naam voor je (nieuwe) bedrijf?

1.     Doe onderzoek

Als het goed is weet je al goed wat je bedrijf precies doet en wilt gaan doen. Zorg ervoor dat je onderzoek doet en je markt kent. Bezoek je concurrenten. Ga lokaal, regionaal, internationaal en terug. Wat doen ze goed, wat doen ze niet goed? Het is nuttig om te leren van de successen en fouten van de concurrenten. En het is nuttig om te zien wat al gedaan is of vaak gedaan wordt. Probeer ook te ontdekken welke namen aanslaan bij je doelgroepen.

2.     Bepaal aanknopingspunten

Stel een lijst samen met vereisten, ook wel aanknopingspunten genoemd, waaraan je naam moet voldoen. Maak die niet te lang. Wat wel en niet werkt verschilt van bedrijf tot bedrijf. Verderop in het artikel hebben we een lijst van de meest voorkomende criteria samengesteld voor een goede benchmark.

3.     Verzin superveel namen

Er is geen korte route naar een nieuwe naam voor je merk. Verzin alles wat er in je op komt. Gooi alle ideeën op tafel. En hou er rekening mee dat een domeinnaam ook beschikbaar moet zijn. Gebruik tools en databases zoals woordenboeken, synoniemen, associaties, vertalingen en anderen bronnen, om je bereik zoveel mogelijk te vergroten. Ga nog niet filteren want dat belemmert je creativiteit.

4.     Beoordeel je namen

Zodra je een lange lijst met namen hebt (ze hoeven niet perfect te zijn) ga je ze beoordelen, filteren. Betrek mensen daar erbij betrokken zijn en achter je merk staan. Het kan goed dat je lijst uit 50 of zelfs 100 namen bestaat. Beoordeel ze op gevoel en verstand. Meet ze aan de gestelde aanknopingspunten en gooi alles weg wat niet past. Bewaar degene waarover je twijfelt en maak langzaam de lijst korter. Als je niets meer hebt moet je stap 3 herhalen.

5.     Test het in de context

Heb je na de vorige stappen nog twee of drie namen over? Ga ze dan testen in context! Spreek ze uit. Doe alsof je de telefoon opneemt met de bedrijfsnaam. Schrijf het op en check hoe dat eruit ziet. Horizontaal, verticaal, afgekort, aan elkaar, met en zonder hoofdletters. Ontdek wat goed past, lekker bekt en de lading heeft die je vind dat het nodig heeft. Beoordeel opnieuw ook op buikgevoel en niet alleen op de gestelde aanknopingspunten.

6.     Feedback vragen

Deel de naam met mensen die je vertrouwt en dicht bij je staan. Een goede naam moet vanzelfsprekend zijn en niet teveel uitleg nodig hebben. Als je naam niet begrepen wordt zonder lange beschrijving dan kun je misschien beter opnieuw beginnen.

Denk eraan dat je doelgroepen ook je naam moet snappen zonder uitleg.

7.     Laat de tijd zijn werk doen

Een goede merknaam heeft tijd nodig. Tijd om te rijpen door nachtjes te slapen. Omdat je zoveel namen bedenkt, alle opties open gooit en veel ideeën op tafel legt, is het logisch dat je niet meteen denkt dat het hem is. Of dat het juist wél per se die ene moet zijn... Het kan goed dat je daar een volgende dag anders over denkt. Omdat het beoordelen onbewust in je brein doorgaat.

Nachtjes slapen doen wonderen, vooral in creatieve processen.

Hoe herken je een goede naam voor je bedrijf?

Een paar punten waaraan je een goede naam voor je merk kunt herkennen:

  • Je merknaam moet relevant zijn
    Het moet opvallen, maar ook goed aanvoelen voor je publiek, markt en bedrijf.
  • Je merknaam moet passen bij je identiteit
    Je moet minimaal een uitgewerkte merkstrategie hebben met een merkvisie, merkmissie, merkwaarden en een merkpersoonlijkheid (archetype) om je merknaam voldoende te meten aan je merkidentiteit.
  • Je merknaam moet makkelijk uit te leggen zijn
    De naam werkt niet, als je meer dan één zin nodig hebt om het uit te leggen. Nog beter zou zijn als het zichzelf uitlegt.
  • Je merknaam moet kort zijn
    Om praktische redenen. Verwacht niet dat mensen een complexe lange naam onthouden. En vermijd afkortingen, want dat zegt weinig tot niets over je merk of betekenis ervan.
  • Je merknaam moet toekomstbestendig zijn
    Je bedrijf zal groeien en je merk zal meegroeien. Het is daarom het beste een naam te kiezen die breed genoeg is. Vermijd namen die trendy of tijdelijk grappig zijn.
Een duidelijk een sterke merkidentiteit zal je helpen een unieke merknaam te creëren.

.nl of geen .nl?

Een domeinnaam hebben is ook zéker een criterium. Een .nl domein geeft in Nederland een gevoel van autoriteit en geloofwaardigheid. Dit heeft vaak de voorkeur, maar kan een barrière zijn. .NL-domeinnamen met een naam van één algemeen woord zijn zeldzaam en vrijwel allemaal bezet. Dat heb je minder bij fictieve merknamen, of samentrekkingen van meerdere woorden. Daarom zijn er ook oplossingen te bedenken door de grote diversiteit aan domeinextensies zoals .studio .online .group etc. Dit kan ook onderscheidend zijn en meer opvallen. Hou nog even alle opties open en oordeel niet te snel.

Verwacht geen liefde op het eerste gezicht

Soms heb je dat het meteen klikt en raak is! Mooi. En de volgende dag vindt je het ineens minder. Kak. Zó werkt het met creatieve processen en dus ook met het bedenken van bedrijfsnamen. Merken krijgen in de loop van de tijd betekenis. Een supergoed idee kan na een paar dagen superkut zijn. Omdat je het onbewust beoordeeld en verder gaat meten. En een naam waarover je twijfelde kan ineens veel meer betekenis krijgen. Omdat je merknamen in de context gaat zien en verbindingen gaat leggen. De beste merknamen inspireren en komen tot leven met goed merkontwerp.

Geef je merknaam de tijd om te rijpen, ademen en de betekenis ervan te omarmen.

Ben jij klaar om de branding van je organisatie aan te pakken?