De 9 krachten van een merk

Dorus van Keulen
Onderwerp:
Branding
Leestijd:
3 min.
Je kunt je afvragen: wat voegt een merk of branding toe aan mijn organisatie?

Zoals je misschien in ons andere artikel al gelezen hebt is een merk is een verzameling emoties en associaties in het brein van je klant. Maar ook een herinnering van alle ervaringen uit het verleden en toekomstige verwachtingen die ze daarbij -zelf- bedenken. Investeren in je merk geeft je de kracht deze verwachtingen vorm te geven.

Word baas over je eigen merk

Branding kan leiden tot nieuwe, betere ideeën en een aanpak met meer focus. Het is de vruchtbare grond voor je bedrijf om op te groeien. Het geeft duidelijkheid aan je klanten, werknemers en belangrijker nog, het verhoogt je onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrentie. Pak het daarom (vanaf het begin) goed aan en zorg ervoor dat de emoties en associaties worden gevormd met een doordachte merkstrategie.

Branding is een integrale aanpak voor je gehele organisatie die je op vele manieren kan helpen. De kaders en omvang van een project worden bepaald door het merkproces, en zijn altijd afgestemd aan jouw behoeften. Om goed uit te leggen wat de krachten van een sterk merk zijn hebben we ze voor je op een rijtje gezet.

De 9 krachten van branding

Differentiatie

Val op door de unieke eigenschappen uit te dragen in vorm, functie en communicatie.

Verbinding

Maakt je relevant, geloofwaardig en onderscheidend voor het publiek.

Loyaliteit

Houdt je bestaande klanten bij je omdat ze hebben geïnvesteerd in je merk.

Focus

Geeft je hele organisatie duidelijkheid en stemt je mensen intern af op je visie.

Geloofwaardigheid

Geeft vertrouwen aan de klanten en laat ze weten wat ze kunnen verwachten.

Bescherming

Beschermt je marktpositie wanneer er concurrentie ontstaat.

Groei

Opent nieuwe deuren om je bedrijf te laten groeien.

Kwaliteit

Verhoogt de waarde van je producten en diensten.

Aantrekkingskracht

Trekt nieuw werk aan en inspireert nieuw talent en nieuwe ideeën.

Branding werkt door in je hele organisatie

Wil je branding maximaal impact laten hebben? Dan moeten alle onderdelen in je bedrijf goed functioneren en een plan volgen waarin de merkbeleving verweven zit. Branding is niet iets wat je afneemt en dan direct een probleem oplost of een brandje blust. Het is een vast onderdeel van je bedrijfsvoering, of moet dat zijn.

Wij helpen je branding te begrijpen en om het succesvol door te voeren binnen je organisatie. Onze aanpak werkt voor nieuwe organisaties en voor organisaties die willen vernieuwen. Haal het beste uit je bedrijf en til het naar een hoger niveau met behulp van een inspirerende merkvernieuwing. Dat fungeert als magneet voor potentiële klanten, nieuw talent en nieuwe ideeën.

De meerwaarde van ontwerp

Ontwerp is onlosmakelijk verbonden en móet een integraal onderdeel van branding en je organisatie zijn omdat dit bewezen voordelen met zich meebrengt. Dat verzinnen we niet, dat zegt gelukkig een betrouwbare bron:  The value of design factfinder report

  • Bedrijven die ontwerp integraal meenemen in de merkbeleving hoeven niet te concurreren op prijs.
  • Waar ontwerp integraal is doorgevoerd, concurreert minder dan de helft van de bedrijven op prijs, vergeleken met twee derde van degene die geen gebruik maken van een goed merkontwerp.
  • Bedrijven die investeren in merkontwerp zien hun omzet veel waarschijnlijker groeien. Omgekeerd verlagen de groeikansen voor degene die niet investeren in een goed ontwerp.
  • Bedrijven die waarde toevoegen door merkontwerp zien een grotere impact op de bedrijfsprestaties dan de rest.
Bron:  The value of design factfinder report

Ben jij al merkbewust bezig?

Van deze bron worden wij natuurlijk blij. Want als jouw organisatie groeit door een sterk merk wat er ook nog eens goed uitziet, wordt ons vak leuker. En het zal niet minder worden in de toekomst. Organisaties worden (gelukkig) steeds merk-bewuster. In een wereld waar dagelijks producten en diensten bijkomen móet je je namelijk wel onderscheiden. Dat gaat niet meer op feiten, cijfers, harder roepen of prijs. Dat gaat wel met een merk.

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen?